Frågor och svar

Matchändring

Kom överens om en ny tid med er motståndare och boka hos hemmalagets kommun/ förening (olika rutiner hos föreningarna så lyssna gärna med ert föreningskansli).

Här på vår hemsida laddar du ner vår matchändringsblankett. Klicka här!

När ändringen är godkänd av StFF så skickas ett automatmejl ut med en bekräftelse till lagens respektive kontaktperson (om rätt kontaktuppgifter är registrerade i Fogis) samt till domaren (ej domare i 5 mot 5-matcher).

Läs mer om matchändringar och walk over (W.O)!

Motståndarna har rätt att neka en matchflytt. Om så sker kommer inte matchen att flyttas och W.O kan tyvärr bli aktuellt.

Läs mer om matchändringar och walk over (W.O)

Under rubriken, W.O=Walk over, kan du läsa vad som gäller vid en W.O

Här hittar du aktuellt belopp som ska betalas vid W.O och uteslutning

Upp- och nedflyttning i seniorserierna

Det hittar man i tävlingsbestämmelserna, klicka här! Men där hittar man bara det som är garanterat. I slutändan kan det bli fler lag som både går upp och åker ur. En förenklad beskrivning hittar du här.

Det slutgiltiga beskedet kommer först efter anmälningstiden är över till nästa års seriespel och alla kvalspel är färdigspelade.

Det beror delvis på vilka lag som anmäler sig till seriespel nästa år. En del lag kanske inte gör det och då bildas luckor som fylls på underifrån.

Men det beror också på hur det går i ”skarven” mellan våra serier och de nationella serierna. Om många Stockholmslag åker ur de nationella serierna påverkar det negativt hur många lag som åker ur i våra distriktsserier också. Likaså om få Stockholmslag åker ur och många går upp till de nationella serierna, då påverkar det antalet uppflyttade lag positivt.

Ja. Seriesegraren går upp och sist placerade lag flyttas ner. Även här kan det bli fler lag som går upp och åker ur beroende på vilka lag som anmäler sig till året efter.

Årsplanering

Planeringen av seniorernas seriespel hittar du här.

I S:t Eriks-Cupen kan det vara lite skillnad men generellt gäller detta.

Planeringen av seniorernas seriespel hittar du här.

I S:t Eriks-Cupen kan det vara lite skillnad men generellt gäller detta.

Serieindelningen för div. 4-6 herrar och div 3-4 damer beslutas på representantskapet i november månad. Div. 7 herrar och div 5 damer görs iordning under december eller i början av januari.

Serieindelning för S:t Eriks-Cupen blir klar i mitten av februari.

Spelschemat för seniorernas serier brukar bli klara i början av mars. 

S:t Eriks-Cupens spelprogram är planerade att bli klara under andra halvan av mars.

Det är närmare 45 000 matcher som ska läggas. Läs mer om hur en S:t Eriks-Cupsäsong byggs säsongen 2023. Nu när vi använder oss av serielösa matcher fungerar det lite annorlunda.

Siffran bredvid åldersklassen ger en fingervisning om vilken nivå serien gäller. Ju lägre siffra desto svårare nivå.

Dock är det ingen skillnad inom nivåerna. Som exempel kan en medelnivå ha suffixet - 10 eller - 26, båda är ändå samma nivå. 

Årsplaneringen för S:t Eriks-Cupen hittar du här och för seniorserierna här.

Övergångar

Övergångar görs med fördel i Fogis via fliken Övergångar i din föreningsinloggning. Klubben som spelaren går ifrån måste godkänna övergången så det är smart att ta kontakt med den klubben. Det går även att göra en övergång via papper, men det är klart enklast via Fogis. Det är också i Fogis du ser om och när spelaren blir spelklar.

Tänk på att spelare vars övergång som görs efter den 1:a september inte får delta i representationslaget (A-laget) under innevarande säsongs tävlingsverksamhet.

Läs mer hos Svenska FF som ansvarar för övergångar och registrering

Om du har spelat en bindande match (Tävlingsmatch som anordnas av eller har tillstånd från SvFF eller SDF) under de senaste 30 månaderna behöver du göra en övergång. Om det var längre sen än så behövs det inte. Men spelaren måste registreras i Fogis.

Ja. Lika här, om du spelat en bindande match (tävlingsmatch som anordnas av eller har tillstånd från SvFF eller SDF) de senaste 30 månaderna behöver du göra en övergång, oavsett om klubben inte existerar längre. Då används en speciell blankett ”Övergångsanmälan p.g.a. begränsad verksamet” (kollektiv övergång). Denna typ av övergång kan inte göras via Fogis utan blanketten måste införskaffas via StFF. Den kostar 400:-.

Beställ genom att skicka ett mejl, ring 08-444 75 00 eller besök oss.

Spelarregistrering

Från och med det kalenderår en spelare fyller 12 år ska spelaren vara registrerad för viss förening för att få representera föreningen i bindande match.

Läs mer och hitta blanketter om registreringar

Ja, det går utmärkt.

Nyregistrering är gratis. Vad en övergång kostar beror på om det är futsal eller fotboll. Det finns även expressövergångar. Under rubriken Övriga tävlingsavgifter ser du hur mycket en övergång kostar.

Utvisning

Alla utvisningar innebär automatisk avstängning i samma serie/tävlings nästkommande match.

Lindring utvisning = två gula kort i samma match
Grov utvisning = direkt rött kort (ej målchansutvisning)

Det finns även målchansutvisning där direkt rött kort delas ut. Denna utvisning har samma disciplinära påföljd som en lindring utvisning. 

Lindrig utvisning samt målchansutvisning = resten av matchen, samt nästkommande match i samma tävling

Grov utvisning = resten av matchen, samt nästkommande match i samma tävling. Avstängningen av spelaren kan förlängas efter beslut av discipinnämnden. Innan beslutet om förlängning tas, kommer du som spelare att få chansen att ge din version.

Ovan är generella regler. Vissa undantag finns, exempelvis vid kval. Läs föreskrifter för aktuell tävling. 

Ackumulerade varningar

Ackumulering av varningar enl. SvFF:s bestämmelser tillämpas i div. 4-7 herrar, div. 2-5 damer, samt i våra tre kvalificeringsserier till P16, P17 & P19.

Varningar i match som avbryts börjar inte gälla förrän det är beslutat vad som gäller med matchen. Det beslutet tas av TK och kan ta 1-3 veckor efter avbruten match.

Det går att läsa i Fogis. Ledaren för laget som upprättar spelarförteckningarna måste hålla koll.

Då kontaktar du vår tävlingsavdelning.

Arrangera cup

Föreningar som skall arrangera turnering skall ALLTID ansöka om tillstånd. Tillståndsansökan hittar du här.

Ingenting, det är avgiftsfritt.

I första hand tillsätter arrangerad förening det själva. Det går även att annonsera efter domare på Anslagstavlan.

Vi har speciella tillståndsperioder, klicka här!

Glöm inte att bifoga tävlingsföreskrifter och inbjudan.

Det finns olika möjligheter. Antingen lägger du in en annons på Anslagstavlan eller så finns möjligheten att medverka i vårt nyhetsbrev som bland annat skickas till föreningar och kontaktpersoner i S:t Eriks-Cupen. Kostnaden för en annons i ett nyhetsbrev kostar 3 000:-. Kontakta vår kommunikationsavdelning.